Motorrijtuigverzekering schorsen

Verwacht je je motorrijtuig voor een langere periode niet te gaan gebruiken? Dan is het tijdelijk schorsen van je voertuig een optie om te besparen op je verzekeringspremie. De RDW stelt voorwaarden aan het schorsen. Zo mag het voertuig tijdens de geschorste periode niet op de openbare weg staan en er mag niet mee worden gereden.

Hoe schors ik mijn voertuig?

De makkelijkste manier om je voertuig te schorsen is via de website van de RDW. Op de website van het RDW staat stap voor stap uitgelegd wat je hiervoor moet doen. Onderaan dit bericht vind je een link naar de website van de RDW. Als je het schorsingsbewijs naar ons toestuurt, dan kunnen wij de verzekering tijdelijk stop zetten. Je kunt het schorsingsbewijs via de mail naar info@jwverzekeringen.nl of via WhatsApp naar 0615302125 sturen.

Lukt het schorsen niet via de website van het RDW? Dan kun je hiervoor terecht bij de RDW-balie of bij een kentekenloket.

Verzekeringspremie wordt stilgezet

Zodra je voertuig is geschorst en je hebt ons het schorsingsbewijs opgestuurd, kunnen wij je verzekering opschorten. Tijdens de geschorste periode hoef je geen premie te betalen. De te veel betaalde premie van de resterende maand zal op je polis worden bewaard. Dit tegoed wordt verrekend zodra je de polis weer laat activeren. Heb je een taxiverzekering en borg betaald? Dan blijft de borg ook bewaard op de geschorste polis.

Hoe weet ik welk tegoed er wordt bewaard?

Stel je betaald je premie per maand op iedere 1e van de maand en je kiest ervoor om je voertuig op de 15e te schorsen. Dan zal de periode vanaf de 15e tot de 1e van de volgende maand worden bewaard op je polis. In dit geval wordt er dus een halve maand premie bewaard op je polis. Alle nieuw geplande incasso’s die betrekking hebben op een periode na de schorsingsdatum worden geannuleerd, mocht een incasso onverhoopt toch worden uitgevoerd zal deze worden teruggestort.

Gevolgen voor de schadevrije jaren

Als je polis is geschorst blijft je polis bestaan en worden je schadevrije jaren niet vrijgegeven in RoyData. Je schadevrije jaren worden bewaard op de polis. Als je de geschorste polis weer activeert hebben de geschorste maanden meegeteld als schadevrij rijden. Het opbouwen van schadevrije jaren loopt dus gewoon door!

Hoe lang kan mijn polis geschorst blijven

Je polis kan maximaal 1 jaar geschorst blijven. Heb je hem na een jaar niet geactiveerd? Dan zal de polis alsnog worden stopgezet. Eventuele tegoeden worden alsnog terugbetaald en je schadevrije jaren worden per de schorsingsdatum in RoyData geregistreerd.

Overige gevolgen van schorsen

Het schorsen van een voertuig brengt kosten met zich mee. Ook zijn er voorwaarden aan het schorsen verbonden en kan dit overige positieve en nadelige gevolgen hebben met betrekking tot belastingen, BPM, APK en wegenbelasting. Onze medewerkers zijn specialisten op het gebied van verzekeringen en kunnen uitsluitend informatie verstrekken op het gebied van verzekeringen. Voor informatie over bovenstaande onderwerpen kun je contact opnemen met het RDW, je accountant of de belastingdienst.

Link naar de website van de RDW
motorrijtuig schorsen RDW

Motorrijtuigverzekering activeren

Je hebt besloten om weer gebruik te maken van je geschorste motorrijtuig en wilt weten wat er gedaan moet worden om het voertuig weer te mogen gebruiken? Hieronder leggen we je uit wat er gedaan moet worden:

  • Stap 1: het voertuig verzekeren
  • Stap 2: voertuig uit de schorsing halen

Het voertuig verzekeren

Hoe kun je het voertuig weer verzekeren? Dit kun je doen door ons een bericht te sturen via WhatsApp naar 0615302125, een mail naar info@jwverzekeringen.nl of door onze klantenservice te bellen op 072 743 38 17.  Dit kun je doen zodra het definitief bekend is per welke datum je voertuig uit de schorsing wordt gehaald en weer verzekerd moet worden. Wij zullen per deze datum de polis weer activeren en het kenteken als verzekerd aanmelden bij het RDW. Je ontvangt daarna van ons direct een polisblad of dekkingsbevestiging per e-mail waarin wordt bevestigd dat de verzekering is hervat. Mocht je groene kaart zijn verlopen ontvang je ook een nieuwe groene kaart.

Belangrijke informatie verzekering en premie

  • Het aanmelden van een voertuig als verzekerd bij het RDW kan maximaal 1 week duren. Je mag nadat je de polis of dekkingsbevestiging hebt ontvangen wel rijden. Mocht je worden aangehouden kun je door middel van het tonen van dit document aantonen dat het voertuig is verzekerd.
  • Per de datum dat wij de verzekering weer voor je geactiveerd hebben, ga je ook weer premie voor de verzekering betalen. De eerste incasso vindt plaats binnen 14 dagen na de aanmeld datum.

Ik heb nog een premie tegoed, hoe zit dit?

Mocht het zo zijn dat je nog een premie tegoed hebt, dan zal dit tegoed verrekend worden met de eerste betaaltermijn. Een specificatie van de verrekening vind je op het polisblad. Na de verrekening wordt het restant van het openstaande bedrag middels een incasso naar de bank gestuurd, welke binnen 14 dagen automatisch wordt geïncasseerd. Betaal je niet met automatisch incasso? Dan ontvang je na verrekening een factuur voor het restantbedrag.

Voertuig uit de schorsing halen

Als je voertuig weer verzekerd is, kun je je voertuig uit de schorsing halen bij de RDW. Dit is geheel kosteloos. Let op! Vanaf het moment dat je het voertuig uit de schorsing haalt, is dit direct verwerkt. Vanaf dat moment moet het voertuig dus al verzekerd zijn. Voldoe je niet aan deze verplichtingen, dan kun je hiervoor direct een boete krijgen.

Link naar de website van de RDW
voertuig weer activeren / uit de schorsing halen RDW