Schade laten uitbetalen of aangesloten hersteller: wat vind jij?

Dit is een foto van een vrouw die schade heeft aan een voertuig en telefonisch contact opneemt

Vanwege aanhoudende klachten over de lange doorlooptijden bij aangesloten schadeherstellers, biedt JW verzekeringen de optie om schade uit te laten betalen. De klant ontvangt het schadebedrag, gestort op zijn rekening, zodat zij zelf een garage kunnen kiezen die wel direct tijd voor ze heeft. 

Met de directe schade-uitkering krijgt de klant weer een eerlijke onderhandelingspositie met de schadeherstellers. Als een aangesloten hersteller niet direct tijd heeft? Dan gaat de klant naar een andere garage en is hij de potentiële klant kwijt. 

Ondernemers kunnen zo hun voertuig sneller laten repareren bij een garage naar keuze en blijven mobiel, zonder langdurige stilstand.

Schade uit laten betalen: de oplossing voor ondernemers en professionele chauffeurs

Het uit betalen van schade aan de klant is een uitkomst voor professionele chauffeurs, zoals taxi– en koeriersondernemers. In de praktijk blijkt het doorverwijzen van deze groep naar aangesloten herstellers namelijk niet werkbaar. De wachttijden bij deze garages lopen vaak op tot meerdere weken, terwijl chauffeurs hun voertuig dagelijks nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Normaal worden deze wachttijden geaccepteerd vanwege vervangend vervoer alleen vervangend vervoer in de vorm van een koeriers bus of taxi is niet beschikbaar. 

Schadeafwikkeling via samenwerkende partners in plaats van aangesloten herstellers

Alle stappen in het schadeproces behalve de daadwerkelijke reparatie, die normaal gesproken door aangesloten herstellers wordt uitgevoerd, worden dan door zelf geselecteerde samenwerkende partners gedaan. Denk daarbij aan het vaststellen van de hoogte van de schade via Audatex of SilverDAT, en aan het inschakelen van onafhankelijke NIVRE-experts voor de schadebeoordeling.

Doordat JW zelf zijn samenwerkende partners selecteert, kan er gericht worden onderhandeld over doorlooptijden en kwaliteit. Een belangrijke voorwaarde in deze samenwerkingen is dat partners geen werkvoorraad mogen opbouwen, snel moeten handelen en altijd binnen één werkdag moeten leveren.

Daarnaast kan door deze aanpak een uitgebreidere service worden aangeboden. Denk aan juridische ondersteuning bij het verhalen van schade, het voorschieten van eigen risico’s en schadebedragen, en het verhalen van bedrijfsschade. Op die manier profiteren klanten niet alleen van een snellere afhandeling, maar ook van meer zekerheid en gemak in het volledige schadeproces.
 

Voertuigen worden massaal buiten aangesloten herstellers gerepareerd:

Het argument dat voertuigen na een directe schade-uitkering onhersteld zouden blijven, gaat niet op. Bijvoorbeeld een taxi mag niet met zichtbare schade de weg op en het komt bovendien onprofessioneel over bij het ophalen van klanten. Laat een chauffeur zijn schade onverholpen, dan riskeert hij zijn vergunning en daarmee zijn inkomen. Professionele chauffeurs hebben er dus alle belang bij om hun voertuig direct te laten repareren om hun betrouwbaarheid en imago te behouden. 

Het afgelopen jaar zijn duizenden schade op deze manier direct uitbetaald en massaal niet via aangesloten herstellers gerepareerd. Wat is jouw ervaring? Wat zou jij kiezen?

Bereken direct jouw premie ->


JW Verzekeringen

Meer Nieuws